Ahad, 31 Ogos 2008

Persoalan muslimat pondok pasir tumboh

Email yang ana terima:

assalamualaikum saudara Halim. Ana ni bekas pelajar muslimat pasir tumbuh. Ana ada sorang kawan yg nak belajar disana, tetapi ditentang keras oleh keluarganya. Mereka suruh dia habiskan pengajiannya di universiti dulu.. apa pendapat anta tentang kawan ana ni, bagilah sedikit cadangan. Ana pun tak tau nak ckp apa kat kawan ana tu, harap anta blh bg pendapat..

Penjelasan:

Tentang kawan anda yang disuruh keluarganya untuk meneruskan pengajian universiti, ana rasa tak perlulah diendahkan tentangan ibu bapanya itu, kerana sabda Nabi s.a.w bermaksud “Tidak ada ketaatan pada makhluk dalam perkara yang mendatangkan maksiat kepada Allah Taala". Yakni jika ibu bapa menghalang supaya kita belajar agama maka harus kita abaikan larangannya.

Ini kerana menuntut ilmu fardhu ain (ilmu agama) adalah wajib ke atas setiap individu muslim. Oleh itu, tidak dikatakan seorang anak yang derhaka terhadap ibu bapanya jika dia membantah daripada meneruskan pengajian di universiti..

Kebanyakan ibu bapa di akhir zaman ini, disebabkan tidak memahami perkara agama, mereka bertindak di luar batasan syariat agama. Yang sebenarnya dalam syariat tidak wajib bagi ibu bapa untuk menanggung perbelanjaan anak-anaknya yang belajar selain daripada ilmu agama. Tetapi ia sangat menjadi kewajipan bagi ibu bapa bagi menanggung perbelanjaan anak-anak mereka yang menuntut ilmu agama tersebut.

Kita lihat pada hari ini satu kepincangan suasana IPT yang amat teruk. Dengan keadaan pelajar-pelajar yang tidak terkawal pergaulannya. Terus membawa kepada korosakan akidah. Terlalu ramai sangat pelajar universiti yang rosak akidah.

Sekarang ini sudah tiada pembawakan suasana suci yang memandu pelajar-pelajar universiti ke arah keredhaan sehingga jauh dari matlamat asalnya menjadikan alam IPT sebagai alam pungutan mutiara ilmu.

Kehidupan kampus terlalu banyak menganjurkan program-program hiburan, jika nak dibandingkan dengan program yang berkaitan dengan wacana ilmu atau diskusi-diskusi ilmiah tidaklah seberapa. Jadi dimanakah kualiti ilmu dan matlamat hidup mereka?

Memanglah nampak jumud bila melihat anak-anak mereka menuntut ilmu agama di pondok. Tak ada masa depan, nak kerja apa? Nak makan apa? Nak kahwin macam mana? Nak tanggung anak bini macam mana? Itu semua adalah perkataan yang merupakan bisikan negetif yang menyimpang dari kehendak agama. Tidak yakinkah kita dengan Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud “Penuntut ilmu agama itu dijamin oleh Allah taala tentang rezekinya”.

Cuba tunjukkan pada ana adakah orang yang menuntut ilmu agama itu terpaksa makan pasir? Adakah yang terpaksa makan batu? Dalam islam sudah sedia maklum bahawa sesiapa yang memiliki pengetahuan agama itu, kedudukan darjatnya adalah mengatasi segala kedudukan orang yang mempunyai ilmu lain di dunia ini.

Seperti sabda Nabi s.a.w yang bermaksud “sesiapa yang dikehendaki oleh Allah dengan segala kebaikan yang sempurna nescaya Allah akan memberi kefahaman kepadanya tentang ilmu agama, dan sabdanya lagi. “sesungguhnya ulamak itu pewaris keilmuan para Nabi.

Apa pun diharap kawan anda tempuhilah dengan penuh kesabaran, masyarakat tidak akan pandang kita selagi mana kita tidak menjadi seorang pembimbing kepada mereka. Jika diperhatikan pelajar-pelajar pondok yang lain, ramai di antara mereka yang menghadapi masaalah yang sama. Adapun mereka seorang guru, pensyarah, pelajar dari UK, Jordan, Yaman, Syria dan Ahli perniagaan yang sangat hebat bertaraf jutawan pun ada belajar di pondok.

Walaupun begitu dalam keadaan ditentang keras oleh keluarga dan dipandang hina oleh masyarakat sekeliling. Tapi mereka menolak mudah kemewahan dunia dengan alasan hidayat Allah untuk menuntut ilmu agama mengatasi segala-galanya.

Ana sendiri pun mengalami nasib yang sama setelah berhenti kerja dahulu, dipandang bodoh oleh adik beradik ana sendiri. Untuk apakah belajar tinggi-tinggi dahulu jika tidak bekerja, dan apakah manfaat belajar di pondok? Ini semua adalah kata-kata tidak berakal yang turut melemahkan semangat untuk kita meneruskan niat yang murni.

Tatapi sekarang Alhamdulillah! Apabila mereka mula yakin dan nampak dengan kebolehan mengajar al-Quran, kitab-kitab dan rukun-rukun sembahyang pada orang lain. Mereka mula sedar dan yakin.

Bukan sekadar itu. Masyarakat sekeliling juga sentiasa akan mencari kita untuk sembahyang hajat, sembahyang mayat dan bacaan doa kepada anak-anak kecil mereka yang akan mengahdapi peperiksaan. Begitu juga dengan permasaalahan agama, kita akan jadi sumber rujukan utama oleh orang-orang kampung dan masyarakat sekeliling.

Yakinlah apabila kita sudah sampai tahap menjadi tumpuan orang kampung maka kembalilah dengan janji Allah akan jaminan rezekiNya kepada orang yang menuntut ilmu agama. Nikmatilah rezeki Allah taala yang akan turun seperti air hujan jatuh kebumi.

Apa gunaya kita punyai duit yang banyak, rumah besar dan kereta besar. Siang malam bekerja mencari rezeki, tapi tiada ketenangan dalam hidup. Jadi fikirlah secara waras, gunakan akal yang dikurniai oleh Allah itu sebaiknya.

Jadi ana menasihati kawan anda supaya bertekad hati meneruskan niatnya untuk belajar agama di pondok. Jika kawan anti memerlukan bantuan dari segi moral dan kewangan bolehlah bagi tahu kepada ana dan ustaz-ustaz di pondok. Insya Allah kami akan usahakan sedaya mampu untuk membantu.

sumber dari : halimislamic.blogspot.com

Tiada ulasan:

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template